Digitale verktøy og tilpasset opplæring i yrkesfag

Studieemnet "Digitale verktøy og tilpasset opplæring i yrkesfag" er et asynkront nettstudie som skal gi studentene innsikt og erfaring i hvordan digitale verktøy og teknologi kan anvendes i fag- og yrkesopplæringen for å realisere målet om likeverdig opplæring for alle elever. Den raske teknologiske utviklingen medfører endringer skolen, yrkesfaglig opplæring og i arbeidslivet. Ny teknologi fordrer endrede pedagogiske og didaktiske rammer og påvirker undervisning og læringsprosesser. Elevaktive undervisnings- og læringsformer er sentralt i den nye læreplanen (LK20). Digital teknologi er et sentralt verktøy for nye tilnærminger til undervisning og læring, og lærere i skolen skal bruke digitale verktøy, læremidler og ressurser i arbeidet med å videreutvikle og forbedre elevenes læring innenfor den ordinære opplæringen. Lærere ved de ulike yrkesfaglige utdanningsprogram møter en variert elevgruppe med behov for tilrettelegginger både innenfor det ordinære tilbudet og som del av den spesialpedagogiske tilretteleggingen. Elever på yrkesfaglige utdanningsprogram kan ha behov for å styrke grunnleggende ferdigheter og øke måloppnåelse i fag, som ledd i frafallsforebyggende arbeid og øke sannsynligheten for læreplass.
Skolene og skoleeierne etterspør tettere samarbeid med universitetssektoren om utviklingen av relevante, poenggivende videreutdanningsstudier for yrkesfaglærere. Derfor er det lagt opp til at potensielle studenter og interessenter kan bidra med ønsker til innholdet av emnet. Du finner skjemaet ved klikke på knappen under
ØNSKER FOR EMNET
Du kan også lese mer om emnet og finne søknadsinformasjon på OsloMets studieoversikt.
Økende digital praksis i opplæringen forutsetter digitale ferdigheter hos den enkelte lærer, og i skolen som organisasjon. Under kan du lese om læringsutbyttebeskrivelsene for studiet og hvert av de to enkelt emnene. Læringsutbytter skal beskrive hva du som student skal lære i løpet av studiet, og er oppsummert i de generelle kategoriene; kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse.

Studiets arbeidsmåter

Et bærende prinsipp for studiet er at studentene selv skal anvende digitale verktøy og teknologi i egen undervisning og tilrettelegging. Utprøving av digitale lære- og hjelpemidler vil være sentralt i begge emner. I tillegg til studentenes egen kompetanseutvikling, skal studiet bidra til organisasjonsutvikling og endring av praksis på arbeidsplassen gjennom erfaringsdeling, oppdagelser og refleksjoner med hverandre i profesjonsfellesskapet. Studentene skal derfor prøve ut digital praksis sammen med elevene, og dele erfaringer i profesjonsfellesskapet. På denne måten vil det skapes kultur og forventninger til utprøving av digitale lære- og hjelpemidler i profesjonsfellesskapet.

Asynkront nettstudie

Asynkrone studier legger opp til at du som student kan bestemme selv når du vil studerer og derav høy grad av selvstudium. Dette gir studentene fleksibilitet til å kunne være i arbeid parallelt og god tilgang til å prøve ut tiltak direkte i egen undervisning.
Læringsressurser som forelesninger, podkaster og artikler er tilgjengelig gjennom den digitale plattformen, og studenten kan benytte disse i eget tempo. Det er satt opp arbeidskrav med frister for innlevering, og disse må godkjennes før du kan avlegge eksamen i emnene. Utenom dette det ikke noen samlinger som går utover arbeidstiden eller fritiden din.

Kontaktinformasjon

Det er Øyvind Laundal som er emneansvarlig for emnet. Du finner også kontaktinformasjon og mer informasjon om pedagogikken.no på denne siden.