Hvordan kan vi som lærere og pedagoger sikre at våre valg og handlinger ivaretar elevenes rettigheter, verdighet og læring? Etisk refleksjon handler om å ta et skritt tilbake og systematisk vurdere de moralske aspektene ved vår praksis. I møte med komplekse situasjoner og dilemmaer i klasserommet eller barnehagen gir etisk refleksjon oss et rammeverk for å handle med integritet, fremme likeverd og skape et trygt og inkluderende læringsmiljø.
Etikkens kjerne er på mange måter å reflektere over vanskelige valg – på grunnlag av verdier. Man skal altså benytte etikken som et verktøy for begrunnelse. Det finnes flere modeller for å analysere situasjoner og moralske sider ved det man holder på med. Man vil møte etiske utfordringer hver dag gjennom hele yrkeslivet. Derfor vil man heller aldri bli ferdige med å jobbe med etikk og etisk refleksjon. Hvilken tilnærming dere har til arbeidet med etikk, vil variere etter hvor dere jobber, hvem dere jobber sammen med, rammebetingelser og så videre.
Etikkens verktøy
Hvorfor trenger vi etisk refleksjon? Dette skal hjelpe oss til å
Bevisstgjøre oss på hvilke verdier som styrer
Unngå likegyldighet
Rydde opp i etiske dilemmaer
Dilemmaer i skolen oppstår tilfeldig og uten forvarsel, og ofte vil flere handlingsvalg være aktuelle. Det er ikke alle vanskelige valg som kan betegnes som etiske dilemmaer. Et reelt dilemma kjennetegnes ved at valgalternativene som står opp mot hverandre er relativt likeverdige. I tillegg fordrer dilemmaet et valg, en beslutning. Etiske dilemmaer appellerer til oss både gjennom følelser, plikt og intellekt. I arbeid med profesjonsetiske dilemmaer blir det ofte en type dilemmahåndtering og kompromisser fremfor problemløsning.
Hvilke arenaer det er mulig å bruke for å finne tid til å drøfte etiske utfordringer og problemstillinger? I forbindelse med lærerprofesjonens etiske plattform kommer utdanningsforbundet med forslag til hvordan man kan legge til rette for etisk refleksjon på arbeidsplassen.
Refleksjonsspørsmål
Hvilke forum kan dere reflektere over etiske dilemmaer på din arbeidsplass?
Hvordan kan du legge til rette for etisk refleksjon på din arbeidsplass?
Referanseliste
Biesta, G. J. J. (2014). Utdanningens vidunderlige risiko. Fagbokforlaget. Eide, S. B., Grelland, H. H., Kristiansen, A., Sævareid, H. I., & Aasland, D. G. (2020). Til den andres beste: En bok om veiledningens etikk (2. utg.). Gyldendal. Hesselberg, F., & Tetzchner, S. V. (2016). Pedagogisk-psykologisk arbeid. Gyldendal akademisk. Kvalnes, Ø. (2017). Se gorillaen!: Etikk i arbeid (3. utg.). Universitetsforlaget. Kversøy, K. S., & Hartviksen, M. (2018). Samarbeid og konflikt: To sider av samme sak: SØT-modellen (2. utg.). Fagbokforlaget. Lingås, L. G. (2019). Etikk for pedagoger (3. utg.). Gyldendal. Ohnstad, F. O. (2018). Profesjonsetikk i skolen: Læreres etiske ansvar (3. utg.). Cappelen Damm akademisk. Tveiten, S. (2024). Veiledning: Mer enn ord ... (6. utg.). Fagbokforlaget. Utdanningsforbundet. (2012). Lærerprofesjonens etiske plattform. Utdanningsforbundet. https://www.utdanningsforbundet.no/gl...