Som spesialpedagog blir man stilt overfor en rekke utfordringer og problemstillinger i praksis. Noe som kan være knyttet til egen didaktikk, eller kollegaer som søker veiledning i en situasjon. Derfor er vår evne til å analysere problemstillinger og situasjoner en viktig kompetanse i arbeidslivet. Likeledes er kompetanse til å innhente relevant dokumentasjon og litteratur for arbeidet en nødvendighet. Ofte er dette formulert som en sentral ferdighet i læringsutbyttebeskrivelsene for studiet;
At studenten kan innhente spesialpedagogisk fag- og forskningslitteratur på en strukturert måte, og kritisk vurdere kvalitet, samt praktisk relevans
Artiklene du bruker i oppgaven behøver ikke nødvendigvis ha identisk fokus som problemstillingen, men kan belyse tematikken i oppgaven. Et eksempel på dette kan være problemstillingen:
"Hvordan kan spesialpedagogen støtte foreldre som har et barn med autismespekterforstyrrelse i ungdomsskolen?"
Her kan man kanskje finne én forskningsartikkel som sier noe om stress hos foreldre til barn med ASF, og én artikkel om erfaringer med skole-hjem-samarbeid rundt barn med ASF. Dette er kun ment som et eksempel for å vise at at artiklene kan belyse tematikken som blir tatt opp i problemstillingen.
For å få tilgang til tidsskifter hjemme må man som oftest benytte seg av VPN. Du kan lese mer om dette på
denne siden. For å få tilgang til interne ressurser kun tilgjengelig via OsloMet-nettverket fra privat PC må du koble til VPN. VPN gir deg samme tilgang som når du bruker en OsloMet-PC på campus. VPN står for
Virtual
Private
Network (
virtuelt privat nettverk på norsk). VPN innebærer at all datatrafikken din krypteres før den forlater din PC/mobil, og så sendes til en server et annet sted, hvor den dekrypteres og forlater serveren til det tiltenkte målet som om PC-en din skulle ha befunnet seg der.
OBS.: Merk at chatteroboter ikke er særlig flinke til å finne forskningsartikler eller faglitteratur. Du kan lese mer om dette i denne artikkelen.. Benytt derfor de tradisjonelle søketjenestene du finner lengre nede på denne siden.
Hvordan lese og vurdere forskningsartikler
Uten at dette trenger å være inkludert i semesteroppgaven bør du også vurdere kvaliteten på artikkelen du har valgt. Først bør du vurdere hvorfor den er relevant for deg eller din problemstilling og kanskje også vurdere hvilke pedagogiske implikasjoner funnene i artikkelen har? Dette kan du for eksempel gjøre ved å
Reflektere over overføringsverdien/generaliserbarheten av funnene
- Svarer artikkelen på forskningsspørsmålet?
- Etiske aspekter ved artikkelen og forskningen som er gjort
- Metodiske refleksjoner; vurder metoden og om den er egnet til å besvare forskningsspørsmålet
- Reflektere over overføringsverdien/generaliserbarheten av funnene
I vurdering av kvaliteten på en artikkel kan det også være greit å se på utvalget, stedet/landet hvor forskningen ble gjennomført, årstallet, konteksten osv. med tanke på generaliserbarhet av funnene til egen norsk kontekst. Husk at ulike typer artikler gir ulik grad av evidens
Metodekapittel
I oppgaver hvor man skal ha en metodedel om litteratursøk er det viktig å forklare hvordan du har gått frem og hvilke kriterier som lå til grunn for utvelgelsen. Forklar hvorfor metoden er hensiktsmessig, og fatt deg i korthet. I metodekapittelet skal man bare presentere hvordan artikkelen er funnet og hvorfor den er relevant for din oppgave. Du skal behandle innholdet i artiklene senere i teksten i teoridelen. I metodekapittelet bør det komme frem:
- Hvilken søkemotor ble brukt?
- Hvilke søkeord som er benyttet?
- Hvorfor artikkelen er valgt?
Du skal ikke besvare disse punktene kronologisk i ditt metodekapittel, men dette er informasjon som bør være med. Det skal fremgå en kort vurdering av artiklene og det forventes at disse anvendes videre i besvarelsen.
Hva er og hvordan gjøre et litteratursøk
Fra tema til søkeord
Når man har bestemt seg for et tema og eventuelt en problemstilling må man bruke tid på å finne gode søkeord til bruk i mer strukturerte litteratursøk. Hvis du ønsker å lese mer om å gå fra tema til problemstilling, og søkeord kan man lese kapittel 3 i Christoffersen og Johannessen (2012).
Databaser og tidsskrifter
Tidsskrifter
Det finnes mange fagfellevurderte, vitenskapelige tidsskrifter som publiserer forskningsartikler relatert til spesialundervisning. Av og til kan det være vanskelig å finne veien i den stadige flommen av ny forskning som publiseres. Derfor følger her en oversikt over et utvalg av relevante internasjonale fagtidsskrifter. Ta en titt på de forskjellige nettsidene, og prøv deg fram med noen søkeord. Ofte vil du få flere treff dersom du søker på engelsk. Finner du en tittel/abstract som virker interessant for det du ønsker å lese eller skrive om, kan du lete opp den aktuelle artikkelen på universitetsbiblioteket sine nettsider. Via universitetsbiblioteket har du gratis tilgang til et nesten ubegrenset antall fagtidsskrifter og forskningsartikler!
Her er en kort oversikt over et utvalg av fagfellevurderte tidsskrifter. Under er også en liste og tidsskrifter som kan være relevante for ditt fagområde
I tillegg finnes det flere norske tidsskrifter som kan være aktuelle for spesialpedagoger, men der ikke alle artikler er fagfellevurdert:
Nyttige nettsider