Navigasjonshjulet

Navigasjonshjulet er et etisk verktøy utviklet av filosofene Øyvind Kvalnes og Einar Øverenget, designet for å hjelpe enkeltpersoner og organisasjoner med å ta reflekterte og ansvarlige beslutninger. Hjulet legger til rette for en systematisk vurdering av ulike aspekter ved en beslutning, inkludert lovverk, etikk, moral og sosiale konsekvenser. Dette verktøyet brukes spesielt i situasjoner hvor valg og handlinger kan ha vidtrekkende effekter, og hjelper med å avveie både kortsiktige og langsiktige konsekvenser.
Etikkens kjerne er på mange måter å reflektere over vanskelige valg og dilemmaer – på grunnlag av verdier. Man skal altså benytte etikken som et verktøy for begrunnelse. Det finnes flere modeller for å analysere situasjoner og moralske sider ved det man holder på med. Etisk refleksjon er nødvendig for å bevisstgjøre oss på hvilke verdier som styrer våre handlinger, unngå likegyldighet i møte med vanskelige situasjoner, og bidra til å rydde opp i etiske dilemmaer. Gjennom etisk refleksjon kan vi bedre forstå hvordan våre verdier påvirker våre valg og handlinger, og dermed handle mer ansvarlig og reflektert i ulike sammenhenger.

Navigasjonshjulet

Pedagoger, spesialpedagoger og veiledere jobber ofte verdibasert, både på individ- og systemnivå. Kanskje vi kan bruke navigasjonshjulet for å snakke om det spesialpedagogiske tilbudet og opplegget.
Øvelsen med navigasjonshjulet er å anvende etikken som et verktøy for å reflektere og begrunne valg vi tar i vanskelige situasjoner. Hver dimensjon i modellen inneholder ulike perspektiver man bør ta hensyn til når man står overfor en vanskelig situasjon.  

Referanseliste

Kvalnes, Ø, & Øverenget, E. (2012). Ethical Navigation in Leadership Training. Etikk I Praksis - Nordic Journal of Applied Ethics, 6(1), 58-71. https://doi.org/10.5324/eip.v6i1.1778
Kvalnes, Ø. (2017). Se gorillaen: Etikk i arbeid (3. utg.). Universitetsforlaget
Kvalnes, Ø. (2014). Etikk for lærere. Universitetsforlaget
Lingås, L. G. (2019). Etikk for pedagoger (3. utg.). Gyldendal.
Ohnstad, F. O. (2018). Profesjonsetikk i skolen: Læreres etiske ansvar (3. utg.). Cappelen Damm akademisk.
Utdanningsforbundet (2012). Lærerprofesjonens etiske plattform. Hentet fra: https://www.utdanningsforbundet.no/globalassets/larerhverdagen/profesjonsetikk/larerprof_etiske_plattform_a4.pdf