Det er opplæringsloven kapittel 11 "
Tilpassa opplæring og individuell tilrettelegging" som omtaler retten til spesialpedagogisk opplæring i skolen i dag.
§ 11-6 utaler seg om hva som ligger i denne individuelle rettigheten og hva som skal ligge til grunn for vurderingen av elevens behov. Ved mistanke om behov for spesialpedagogisk hjelp skal undervisningspersonalet melde fra til rektor. Skolen skal ha vurdert og eventuelt prøvd ut tiltak innenfor det ordinære opplæringstilbudet med sikte på å gi eleven tilfredsstillende utbytte før det blir utarbeidet en eventuell sakkyndig vurdering. Dette er omtalt i
§ 11-2 om "
Tilfredsstillende utbytte av opplæringen". I hele denne prosessen skal eleven selv og foresatte involveres.
Den spesialpedagogiske tiltakskjeden beskriver de ulike leddene som er involvert i utredningen av om en elev har behov for spesialpedagogisk hjelp. Tiltakskjeden tar for seg gangen fra man skolen blir bekymret for en elevs utvikling, via PPTs utredning og helt frem til den individuelle opplæringsplanen skal evalueres av skolen. Det betyr at tiltakskjeden er en veileder fra skolen får en bekymring og helt til skolen skal evaluere spesialundervisningen eleven har mottatt.
Ansvarsfordeling
Modellen under illustrerer den spesialpedagogiske tiltakskjeden og ansvarsområdene til de ulike aktørene i prosessen. Bildet oppsummerer det som kommer frem i veilederen til den spesialpedagogiske tiltakskjeden og i kapittel 11 i opplæringsloven.