Individuell opplæringsplan

Alle elever som har fått vedtak om rett på individuelt tilrettelagt opplæring skal få en individuell opplæringsplan (IOP).
Publisert: 30.08.2024
Bildet vider den spesialpedagogiske tiltakskjeden
Planleggings- og gjennomføringsfasen starter når skolen har fattet et enkeltvedtak som gir eleven rett til individuell tilrettelegging. Det er i utgangspunktet skoleeier som skal fatte enkeltvedtaket, men denne myndigheten er ofte delegert til skolene selv. I fase 5, "Planlegging og gjennomføring", av den "Spesialpedagogiske tiltakskjeden" skal skolen utarbeide en individuell opplæringsplan (IOP) for den aktuelle eleven, gjerne i samarbeid med eleven selv og eventuelt foresatte. Alle elever som mottar individuell tilrettelegging skal ha en IOP (Opplæringsloven, 2023, § 11-10). En IOP skal bidra til å sikre eleven likeverdig og individuelt tilpasset opplæringstilbud. Hensikten med en IOP er å utvikle enkle og praktiske planer til hjelp i planlegging, gjennomføring og evaluering av opplæringen for elever som mottar individuell tilrettelegging.
En IOP bygger på det som er fastsatt i enkeltvedtaket og skal være et arbeidsverktøy for lærerne og for skolen. Du kan lese mer om innholdet i en IOP lengre nede på denne siden, men kort forklart skal en IOP skal vise:
  • Mål for opplæringen
  • Innholdet i opplæringen
  • Hvordan opplæringen ellers skal drives
Opplæringsloven § 11-10 (2023) slår fast at en IOP skal vise mål for og innhold i opplæringen, og hvordan opplæringen skal drives. Dette tar utgangspunkt i enkeltvedtakets vurdering av elevens behov, evner og forutsetninger samt kompetansemålene i læreplanen. Opplæringsloven sier at tilbudet om individuell tilrettelegging så langt som mulig skal utformes i samarbeid med eleven og foreldre, og dette tilsier også samarbeid om IOP. Det er likevel ikke noe krav om at foreldre må godkjenne eller undertegne IOP før skolen kan ta planen i bruk. En IOP er først og fremst et arbeidsverktøy for lærerne og skolen.

Fra sakkyndig vurdering til IOP

Som det blir vist til i den spesialpedagogiske tiltakskjeden skal PPT utforme en sakkyndig vurdering. Den sakkyndige vurderingen skal være klar og tydelig på hva som er et forsvarlig opplæringstilbud for eleven. Den er altså et viktig grunnlag for utforming av elevens individuelle opplæringsplan. Som minstekrav skal den sakkyndige vurderingen inneholde PP-tjenestens vurdering av:
  • elevens utbytte av opplæringen.
  • hvorfor eleven eventuelt ikke har, eller ikke kan få, tilfredsstillende utbytte av opplæringen.
  • hva som er realistiske opplæringsmål for eleven.
  • hvilke tiltak som kan gi eleven et tilfredsstillende utbytte av opplæringen.
  • hvilken kompetanse de som skal gi opplæringen, bør ha, dersom det skal gjøres unntak fra kompetansekravene etter § 11-9 andre eller tredje ledd. (Opplæringslova, 2023, § 11-8)
Skolene skal altså kunne bruke den sakkyndige vurderingen som hjelpemiddel i utformingen av elevens IOP. Det skal gå en klar og direkte linje fra den sakkyndige vurderingen, til enkeltvedtaket og frem til elevens IOP og da opplæringen eleven mottar. En IOP skal være et arbeidsverktøy for den som skal gjennomføre den individuelle tilretteleggingen, og andre lærere som skal ta hensyn til elevens spesielle behov. Skolene må derfor sikre at dokumentet kontinuerlig blir brukt aktivt i opplæringen. Det må lages systemer som sørger for at undervisningspersonalet har tilgang til dokumentet og at eventuelle vikarer får kunnskap om eleven og elevens IOP.

Innhold

Som tidligere nevnt skal en IOP vise mål for opplæringen, innholdet i opplæringen og hvordan opplæringen ellers skal drives. Innholdet må samordnes med klassens plan for ordinær opplæring. Det bør tydeliggjøres at eleven utover fagene som angis i IOPen følger den ordinære opplæringen etter læreplanene for fagene. Målene i IOPen bør ikke være for generelle, for da kan de bli for uklare og umulige å evaluere. Målene kan også omhandle former for kompetanse som er relatert til den generelle delen av læreplanen, og som ikke spesifikt går på fag, som for eksempel holdninger eller sosial kompetanse. Mål og innhold henger nøye sammen. Innholdet i planen bør angi hva eleven skal jobbe med og arbeidsmåter eleven skal delta i.
I utarbeidelsen av en IOP bør en ha fokus på konkrete mål som kan evalueres jevnlig gjennom skoleåret og i en rapport ved skoleårets slutt. Opplæringsmålene i en IOP må derfor være målbare og konkrete. Skolen skal en gang i året utarbeide skriftlig oversikt over den opplæringa eleven har fått, og en vurdering av utviklingen til eleven. Utviklinga til eleven skal vurderes ut ifra målene som er satt i den individuelle opplæringsplanen til eleven.

Maler

Du finner en enkel mal for en individuell opplæringsplan nedenfor. Udir har tidligere laget en mer omfattende IOP-mal. Det er ingen sentrale bestemmelser for hvordan en IOP skal se ut, men som nevnt tidligere er det klare retningslinjer for hva en IOP skal inneholde.
Eksempeltekst (PDF)

Referanseliste

Nordahl, T. & Overland, T. (2015). Tilpasset opplæring og individuelle opplæringsplaner - Tilfredsstillende læringsutbytte for alle elver. Gyldendal akademisk
Nordahl, T. & Overland, T. (2021). Tilpasset opplæring og inkluderende støttesystemer - Høyt læringsutbytte for alle elever. Gyldendal akademisk
Opplæringslova. (2023). Lov om grunnskoleopplæringa og den vidaregåande opplæringa (LOV-2023-06-09-30). Lovdata.
Utdanningsdirektoratet (2024). Veileder for tilpasset opplæring og individuell tilrettelegging. Hentet fra https://www.udir.no/regelverk-og-tilsyn/skole-og-opplaring/veileder-for-tilpasset-opplaring-og-individuell-tilrettelegging