Ny opplæringslov

Den nye opplæringsloven, som trådte i kraft i 2024, har som mål å styrke elevenes rettigheter og tilpasse opplæringen til dagens samfunn. Loven legger økt vekt på inkludering, tilpasset opplæring, og elevenes psykososiale miljø. Den gir også skolene større ansvar for å sikre at alle elever får den støtten de trenger for å få tilfredsstillende utbytte av opplæringen, og fremmer samarbeid mellom hjem og skole for å skape gode læringsvilkår for alle elever.
Publisert: 13.09.2024
Den nye opplæringsloven (2023) legger stor vekt på at skolene har et ansvar for å sikre at hver enkelt elev får en opplæring som er tilpasset deres evner, forutsetninger og behov. Dette betyr at opplæringen skal tilrettelegges på en slik måte at både faglig sterke elever og de som har behov for ekstra støtte skal få muligheten til å utnytte sitt potensial. Tilpasset opplæring, som er et gjennomgående prinsipp i loven, sikrer at alle elever inkluderes i et felles læringsmiljø, der undervisningen differensieres for å møte elevenes ulike behov. Begrepet spesialundervisning er erstattet av individuelt tilrettelagt opplæring, og det er også kommet til flere ulike rettigheter som er ment for å være mer presise etter elevenes behov. Disse rettighetene er individuelle, krever et vedtak, og en elev kan ha behov for tilrettelegging knyttet til en eller flere av disse rettighetene.
I videoen under kan du lære mer om opplæringsloven generelt, men spesielt om tilpasset opplæring, individuelt tilrettelagt opplæring og hvordan skolene kan støtte eleven gjennom ulike tilrettelegginger. Du kan også lære mer om hvordan elevmedvirkning på denne siden.

Referanseliste

Befring, E., & Næss, K.-A. B. (2019). Innledningog sammenfatning. I E. Befring, K.-A. B. Næss, & R. Tangen (Red.), Spesialpedagogikk(6. utg., s. 23–50). Cappelen Damm akademisk.
Kunnskapsdepartementet.(2017). Overordnet del—Verdier og prinsipper for grunnopplæringen (Fastsatt som forskrift ved kongelig resolusjon). Læreplanverket for Kunnskapsløftet 2020. https://www.udir.no/lk20/overordnet-del/
Opplæringslova. (1998). Lovom grunnskolen og den vidaregåande opplæringa (opplæringslova)(LOV-1998-07-17-61). Lovdata.https://lovdata.no/dokument/NL/lov/1998-07-17-61/KAPITTEL_6#%C2%A75-4
Opplæringslova. (2023). Lovom grunnskoleopplæringa og den vidaregåande opplæringa (LOV-2023-06-09-30).Lovdata.
Utdanningsdirektoratet.(2024). Veileder for tilpasset opplæring og individuell tilrettelegging.https://www.udir.no/regelverk-og-tilsyn/skole-og-opplaring/veileder-for-tilpasset-opplaring-og-individuell-tilrettelegging/