Oppfølging og evaluering av tiltak

Oppfølging og evaluering er avgjørende for å sikre at tiltak i opplæringen har ønsket effekt. Gjennom systematisk evaluering kan barnehager, lærere og skoler vurdere hvordan tiltakene støtter barn og elevers utvikling, tilpasse strategier underveis, og sikre at målene for opplæringen nås. Dette bidrar til kontinuerlig forbedring av undervisningspraksis og tilrettelegging for hver enkelt elev.
Publisert: 27.09.2024
Mange tiltak i skole og barnehage blir rutinemessig praksis uten at de har dokumentert virkning eller er blitt sammenlignet med andre tiltak. Vanens makt er sterk i praksis; mange profesjonsutøvere gjør det de kan, ikke nødvendigvis det de skal. Noen tiltak gir gode resultater, andre er ikke like vellykkede. Tiltak må følges opp, vedlikeholdes og evalueres. Vurderinger av tiltak som blir satt i gang er derfor en helt nødvendig del av oppfølgingsprosessen. I dette ligger det en erkjennelse av at barn med den samme typen vansker er forskjellige og kan trenge ulike tiltak.
Hvordan arbeiderer dere med oppfølging av tiltak på din arbeidsplass?

Evaluering av tiltak

Evaluering skal kontrollere om tiltakene har den ønskede virkningen, om ressursene blir brukt på en måte som fremmer læring og utvikling. Både for individrettede og andre tiltak må det være en tidsplan for når man skal gjennomgå ressursbruken og effekten av tiltakene for å vurdere om det er behov for justeringer. Evalueringen bør først se på om tiltakene er gjennomført etter intensjonen. Dersom tiltaket er implementert som planlagt skal man evaluere resultatene av tiltaket.
Hvordan arbeiderer dere med evaluering av tiltak på din arbeidsplass?
Tetschner og Hesselberg (2017, s. 201) viser også til noen punkter som kan være gode å ha med seg når man evaluerer tiltak i skole og barnehage.
1. Er tiltaket kommet i gang?
  • I hvilket omfang?
  • Med hvilken intensitet?
  • Er rammene for tiltaket som forutsatt?
  • Ansvarpersonell og kompetanse
  • Oppslutning
  • Materiell og romløsninger
2. I hvilken grad er målsettingen innfridd?
  • Faglige ferdigheter
  • Sosiale og atferdsmessige ferdigheter
  • Språklige ferdigheter
  • Fysiske ferdigheter
  • Praktiske daglige ferdigheter
  • Alle disse i henhold til
  • arbeidsinnsats
  • frammøte
  • hjelpebetingelser
3. Er det aktuelt å endre målsetting?
  • For rammene for tiltaket?
  • For resultatene for tiltaket?
  • Så må man vurdere om man skal:
  • Øke dem?
  • Redusere dem?
  • Fortsette som før?
  • Reformulere, detaljere og presisere dem
4. Hvem har ansvar for å gjennomføre eventuelle endringer?
  • Det må avgjøres hvem som har ansvaret for å implementere endringene i tiltaket
  • Er det samme som har hatt ansvaret tidligere eller er det nødvendig å endre?
Evaluering og revidering av tiltak kjenner nok mange igjen fra blant annet den spesialpedagogiske tiltakskjeden, kartleggingshjulet og pedagogisk analyse. I pedagogisk analyse er det to punkter som er knyttet til
Pedagogisk analyse - Evaluering  
Pedagogisk analyse - Revidering

Referanseliste

Nordahl, T. & Overland, T. (2021). Tilpasset opplæring og inkluderende støttesystemer – Høyt læringsutbytte for alle elever. Gyldendal.
Ogden, T. (2022). Sosial kompetanse og problematferd blant barn og unge. Gyldendal akademisk.
Tetzchner, S. V. & Hesselberg, F. (2016). Pedagogisk-psykologisk arbeid. Gyldendal akademisk.
Stufflebeam, D. L., & Coryn, C. L. S. (2014). Evaluation theory, models, and applications. John Wiley & Sons Inc.